Her er talentudviklingen, her er sideblikkene. Det seneste nummer af litteraturtidsskriftet Lucius åbner en sprække til mikroforlagenes verden.
Mikroforlag og etablerede forlag, nybrud og evolution – handler det om to verdener, der ikke kan snakke sammen?
Ikke ifølge redaktionen af dette temanummer, der hedder ‘Forlag på kanten’ – snarere tværtimod. Forlag uanset størrelse deler udfordringer fra streaming, sociale medier og så videre.
Alligevel giver det mening at skelne mellem mikroforlag og mainstreamforlag, det handler om mere end størrelse, marketingsbudget eller ressourcer – forskellen bunder i opsplitningen af den litterære offentlighed i sfærer, hvor mikroforlag er et naturligt svar.
Af samme grund er der stor forskel på dagens mikroforlag, ligesom der i øvrigt altid har været forskel på forlagsprofiler. Ordene om baggrunden for forlaget Brændpunkt samler godt op – forlaget startede, ”fordi vi synes, verden bliver et meget mere interessant sted at være, når alle de spændende, originale, rørende og morsomme historier, …, bliver udgivet.”
Indfaldsvinkler
Nogle af forlagene, der præsenterer sig selv i Lucius´ spalter, udgiver oversættelser af store forfatternavne fra en given kulturkreds, men som ikke møder større opmærksomhed fra de etablerede forlags side såsom spansk (Skjødts Forlag, Aurora Boreal) og fransk (Etcetera).
Sidste Århundrede opgraver og genudgiver gamle, glemte perler, der ligger langt fra mainstreamlitteraturen, mens Brændpunkt satser på at opdyrke talenter – de store gør det jo ikke: i 2019 udgav People´sPress fire debutanter, mens Gyldendal, Politikens Forlag og Lindhardt & Ringhof alle udgav tre. Opdyrkningen af græsrødder er betroet de små forlag.
Lucius indeholder desuden kortere og længere introduktioner til små forlag i andre lande såsom Spanien og Italien. Især sidstnævnte er spændende.
I Italien er mange udgivelser fra små forlag ofte at finde i boghandlerne, hvilket desværre står i kontrast til situationen herhjemme, hvor salget til bibliotekerne holder hånden under mange mikroforlag.
Udenfor den latinske kulturkreds – som redaktionen nærer forkærlighed for – hører vi om små svensksprogede forlag i Finland.
Ilden brænder
Engagementet i litteraturen bærer de gode mennesker bag de spændende forlag; det er ikke pengene, der trækker. Guillermo Camacho, forlægger hos Aurora Boreal, fortæller om sin drivkraft, nemlig at introducere danske læsere til spansk og latinamerikansk litteratur af høj kvalitet.
Aurora Boreal (og Skjødt Forlag ikke at forglemme) byder på fabelagtig spansksproget litteratur skrevet af prisvindende forfattere, som ellers kun de største danske forlag ville have råd til at købe rettighederne til, hvis bøgerne var skrevet på engelsk. Godt, at de er her!
Engagementet bærer over i de sociale netværk og sammenhænge, der samler folkene bag mikroforlagene. Herhjemme kommer snart hjemmesiden Mikrofest, der sælger bøger fra mikroforlag, og festivaler som Lille Bogdag i København og BogGods i Aarhus – Therese Helga Emborg introducerer til sidstnævnte i en artikel – har flere år på bagen og bliver mere og mere kendte og anerkendte.
Mere jordnært handler hverdagen også om ressourcer, det skal løbe rundt – emnet går igen i flere artikler. Så når en udgivelse bliver en salgssucces – som Anne-Cathrine Bomanns ‘Agathe’ i er blevet for Brændpunkt – finansierer succesbogen fremtidige satsninger, der ikke nødvendigvis har samme salgspotentiale.
Tak for et kig ind i en fascinerende verden!
Lucius, tema: Forlag på kanten, nr. 2, 2020, red. Viveca Tallgren og Sten Jacobsen, forlaget Apuleius´ Æsel.
Forsidefoto: Viveca Tallgren og Sten Jacobsen.