Læser de unge, og læser de nok? Mini tema på BogMarkedet i foråret.

I løbet af den næste periode vil vi på BogMarkedet sætte fokus på de unge læsere og have det som et mini tema i løbet af foråret. Røsterne lyder, at børn og unge læser mindre, og læselysten daler.

I Odsherred har de en litteraturfestival med det ambitiøse mål at nå alle børn og unge fra 1-20 år i hele kommunen:

“Hvis vi skal lave litteraturarrangementer til børnene, skal det være i skoletiden, så vi kan fange dem der, hvor de er, ellers kommer der ikke nogen. Det er vigtigt, at vi tilbyder børnene noget andet at spejle sig i, at de kan se sig selv være kreative og få kreativiteten ind i deres hverdag,” sagde festivalleder, Anne-Marie Donslund, til BogMarkedet i efteråret.

Boghandlerbranchen står også over for en udfordring med fremtidens bogsalg, og fra interviewet med Lotte Krogh, der i mange år har været kørende bogsælger og været rundt i hele landet, lød det blandt andet, at:

“Det, som jeg måske ser som største udfordring, er, at der er alt for få unge, som besøger boghandlerne. Det at eje en bog og glæden ved en bog er skiftet ud med en iPhone. Jo, der er selvfølgelig stadigvæk unge, som læser mange bøger, men de køber ikke selv en trykt bog.”

Hvordan når vi ud til de unge læsere, og hvordan holder vi fast i dem? Hvilke medier foretrækker de at læse på, og er vi tilstrækkeligt til stede der og kan følge med deres tempo?

Det er det relevant for et branchemagasin som os at kigge lidt på tendensen og kigge lidt på, hvad vi, de voksne, kan gøre for at vende skuden og sikre fremtidens læsere. Indsatserne er der rigtig mange steder, og vi vil gerne komme rundt og høre fra boghandlere, forlag og biblioteker, som ofte arbejder tæt sammen med skoler.

Vi vil gerne høre fra jer derude, fra jer der arbejder med målgruppen, og vi håber, I vil være med til at dele ud af jeres erfaringer til inspiration for andre.

Foto: iStock/Getty Images