Den nye afdeling Rights & Permission skal sikre, at forlagets og forfatternes rettigheder udvikles og udnyttes bedst muligt på et voksende dansk og internationalt marked. Leder bliver Jenny Thor, der har stået i spidsen for forlagets agentur, Gyldendal Group Agency.

”Som forlæggere skal vi hele tiden arbejde med at udvikle vores rettigheder til alle medier og på nye markeder, ikke mindst på det attraktive internationale marked.

På den måde sikrer vi, at fortællingerne lever videre hos et nyt publikum og i nye medier. Det er både godt for os og for vores forfattere”, siger Morten Hesseldahl, adm. direktør hos Gyldendal.

De konkrete mål med Rights & Permission, som den nye afdeling hedder, et at styrke forlagets kompetencer indenfor blandt andet markedsanalyse, køb, salg, jura, forhandling, univers- og brandudvikling samt rettighedsudvikling.

Leder af den nye afdeling – hvor der ventes at ske en række ansættelser, i alt skal der være 10 ansatte – bliver Jenny Thor, der siden 2011 har været chef for Gyldendal Group Agency (GGG). GGG bliver fremover en del af Rights & Permission.

”Vi ser nye og store muligheder for Gyldendals rettigheder og glæder os til at arbejde med udvikling og licensering af vores brands og universer på tværs af organisationen,” udtaler Jenny Thor.

Foto: Morten Holtum.