Til efteråret lander de første udgivelser fra det nye ambitiøse forlag Impact Press.
Vi fangede forlaget til en snak om, hvad vi kan forvente.

Hvordan ser holdopstillingen ud på forlaget?

Forlaget er stiftet af journalist og tv-mand Thomas Heurlin. Jakob Kvist, journalist, forfatter og stifter af People’sPress, er en aktiv bestyrelsesformand. Den daglige drift varetages af Truels Præstegaard, tidligere redaktør på People’sPress og Lindhardt og Ringhof, samt Lars Feilberg, der er producent med mange års erfaring fra film og tv. Gyldendal stiller som partner i foretagendet med bogbranchens mest erfarne salgs- og produktionsfolk.

 Hvad bliver forlagets profil og motivation bag forlaget?

Ideen til forlaget er vokset dels ud af Thomas Heurlins mangeårige arbejde med tv-dokumentarisme og dels ud af, hvad vi alle så som et hul i markedet. Et solidt forlæg for en god tv-dokumentar kan være en god dokumentarisk beretning i bogform. Omvendt kan tv også være det oplagte springbræt for udgravningen af en større bogfortælling. Så hvorfor ikke samle de to formater under samme tag? Vi vil gerne være et journalistisk vibrerende hus, hvor mennesker med spændende, vigtige og dagsordensættende fortællinger kan komme hen og udkomme i flere formater. 

Hvordan kommer I til at skille jer ud i forhold til andre forlag?

Mange forlag – både små og store – er omnibus-forlag med en bred profil med linjer inden for både skønlitteratur, faglitteratur, livsstil, undervisning osv. Den vej giver det ikke mening for os at gå. Vores fælleserfaring ligger i høj grad inden for det journalistiske, dokumentariske, biografiske og debatskabende, og den erfaring kommer vi til at bygge ovenpå. Impact TV laver dokumentar-tv, der appellerer bredt og nuancerer tidens vigtigste samfundsdebatter, og forlaget bygger til på den tradition. Vi vil også gerne arbejde med fordelene ved at fokusere og ved at være et lille sted med korte kommandoveje og kort proces fra idé til udgivelse. Det vil være fantastisk, hvis vi indimellem kan sige ja til den historie, der er vigtigst her og nu – og få den ud, inden nyhedsdagsordenen er en helt anden. 

Der er masser af erfaring på forlaget indenfor forlagsbranchen, men også mediebranchen. Hvordan kommer læseren til at se den synergi? 

Forhåbentlig ved at gode forfattere finder vejen hertil og udnytter vores mange muligheder. Det skulle gerne resultere i dels stærke og relevante udgivelser, men altså også nogle gange hurtige og dagsordensættende udgivelser.