De digitale abonnementstjenester var Sveriges største salgskanal inden for bøger i seneste kvartal. 

Forlæggerforeningen og Boghandlerforeningen i Sverige har for nyligt udgivet en statistik for det første halvår, hvor man bl.a. kan se, at abonnementstjenesterne bliver ved med at tage andele.

I den første halvdel af 2024 gik de svenske internetboghandlere tilbage med 8,4%, svarende til et fald på 82,4 mio. svenske kroner (sek.). Samtidig steg de digitale abonnementstjenester med 7,7%, svarende til 58,6 mio. sek. Med sin nye markedsandel på 35,3% nærmer abonnementstjenester sig hastigt internetboghandlere, der trods tilbagegang fastholder sin position som markedsleder med en andel på 38,9%.

Omsætningen på den tredje store salgskanal, de fysiske boghandlere, var uændret og dermed fastholder disse en markedsandel på 21,4%.

Den offentliggjorte statistik kommer for hvert tredje måned, og i det seneste kvartal opnåede de digitale abonnementstjenester en milepæl, da man for første gang havde den største markedsandel med 38,4% mod internetboghandlernes 37,9%.

Samlet set har den svenske bogbranche omsat for 2,3 mia. sek. i første halvår, hvilket er et fald på 1,1% i forhold til året før.