facebook-pixel

Brug og forstå tekster

img

Brug og forstå tekster

Fakta om bogen

Titel: Brug og forstå tekster

Undertitel: Skriv brugstekster - Skrivehæfte

Udgivelsesdato: 26-06-2023

Sider: 84

Genre: Skole- og lærebøger

Forlag: Dansk Psykologisk Forlag

Forfatter: Lotte Max Ibsen Bank & Helle Vaabengaard

Oversat fra: dansk

Format(er)ISBN
Hæftet bog9788771589726
Hæftet bog9788771589733
Hæftet bog9788771589740

Samlet lærervejledning til Brug og forstå tekster – Læsehæfte og Brug og forstå tekster – Skrivehæfte.

Brug og forstå tekster er målrettet unge, som er i læse-skrivevanskeligheder af forskellige årsager.

Materialet tager udgangspunkt i autentiske brugstekster, som eleverne møder i hverdagen – både i og uden for skolen. Det kan være læserbreve, jobansøgninger, reklametekster, samlevejledninger, nyhedsartikler og opskrifter.

Målet med læsehæftet er at gøre den uvante læser bedre til at forstå læste tekster, mens skrivehæftet skal gøre den utrænede skribent bedre til selv at formidle budskaber i egne tekster. Læsning og skrivning er hinandens forudsætninger, og her gøres arbejdet med brugstekster autentisk og brugbart.

Eleverne bliver præsenteret for brugstekster, konkrete læse- og skrivestrategier samt strategier til at forstå kommunikationssituationer. Strategierne bliver blandt andet understøttet visuelt af et læsehjul og et skrivehjul, som også er lavet til plakater, der kan hænge i klassen for at huske eleverne på strategierne.

Brugstekster skal bruges til noget, og de har et ganske bestemt formål. Den konkrete brugstekst er altså defineret af det budskab, som afsenderen ønsker, at modtageren skal have. Teksten vil læseren noget.

Udgangspunktet for materialet er bl.a. Ehris interaktive læsemodel samt Brudholms og Bråtens læseforståelsesstrategier.

Materialet henvender sig til bl.a. grundskolens overbygning, FGU, FVU, 10. klasse, VUC og andre ungdomsuddannelser.