facebook-pixel

Helt almindelig fucked up

img

Helt almindelig fucked up

Fakta om bogen

Titel: Helt almindelig fucked up

Undertitel: hvordan vi forebygger misforståelser af børn, mindsker skam og øger trivslen

Udgivelsesdato: 07-06-2024

Sider: 255

Genre: Pædagogik

Forlag: Frydenlund

Forfatter: Maria Dressler, Camilla Obel

ISBN: 9788772162614

Format: Hæftet

Udgangspunktet for denne bog er, at der aldrig er noget galt med børn. Man kan ikke være et forkert barn. Man kan være et barn. Et rigtigt barn.

»Når vores børn kan være allersværest at holde af, er det netop der, de har mest brug for at mærke, at vi elsker dem!«
I bogen her ser forfatterne på, hvorfor og hvordan børn og unge reagerer, og på, hvordan tilsyneladende meget forskellige udtryk på ydersiden – f.eks. angst, spisevanskeligheder og udadrettet adfærd – ser ens ud på børnenes inderside og ofte er rodfæstet i de samme tematikker. De handler om, hvordan børn skaber mening, finder løsninger, udvikler logikker, navigerer, inviterer til forståelse og selv forsøger at finde veje, der kan gøre livet lettere og tryggere, selvom disse veje til tider kan se mærkelige ud for voksne. Hvordan følelser af stress og skam kan få store konsekvenser for børns velbefindende, og hvordan vi risikerer at misforstå børn, når vi tager dem bogstaveligt frem for alvorligt.
Helt almindelig fucked up tager afsæt i det, der er ens for alle børn på tværs af alt det, der også er forskelligt. Det er en bog til alle børns vigtige voksne – hvad enten det er forældre eller lærere og pædagoger, men også til alle andre, der ønsker at forstå, hvorfor børn og unge reagerer, som de gør, hjælpe dem med at forstå deres adfærd og blive inspireret til, hvordan man som voksen kan øge børnenes generelle trivsel.
Maria Dressler er uddannet psykolog, og Camilla Obel er uddannet lærer og terapeut. Maria og Camilla har arbejdet sammen i ca. 15 år. De driver i dag HAFU – Institut for liv. Uanset om de afholder kurser, uddannelser eller foredrag, eller om de arbejder konkret med børn, er Maria og Camilla altid optagede af, at alle børn er rigtige børn, der har brug for at føle, at de hører til i deres vigtigste fællesskaber og får gode udviklingsbetingelser – uanset hvad de måtte have med sig.