facebook-pixel

Kunstig intelligens

img

Kunstig intelligens

Fakta om bogen

Titel: Kunstig intelligens

Undertitel: Kunstens storhed eller fald?

Udgivelsesdato: 31-05-2023

Sider: 165

Genre: Kultur

Forlag: Muusmann Forlag

Forfatter: Christian Have

ISBN: 9788794441032

Format: Indbundet

Kunstig intelligens, også kaldet AI, vil fuldkommen revolutionere verden, som vi kender den. Med AI’s indtog er der ét område, der er vigtigere end noget andet at vende sig imod, hvis vi for alvor vil forstå hvilke konsekvenser, faldgruber og potentialer, som den kunstige intelligens rummer: Kunsten og kulturen. Det er den, der rummer den reneste udgave af den menneskelige skaberkraft – og dermed vores unikke evne til at frembringe kreative løsninger, tanker og værker.

Lige siden mennesket begyndte at lave hulemalerier for titusinder af år siden har kunsten og kulturen udgjort en aktiv, eksplicit og kollektiv form for refleksion over livet og dets grundlæggende vilkår, dilemmaer og formål. Den kunstneriske og kreative praksis har gennem disse titusinder af år været entydigt menneskelig. Ingen andre levende væsner har menneskets kreative skaberkraft eller evnen til at frembringe kunst.
Men med AI forholder det sig ikke længere sådan. Det kan lyde ganske dystert, men helt sikkert er det, at AI vil trumfe igennem og transformere kunsten og kulturen. Så hvordan skal vi forstå de udfordringer, som AI repræsenterer? Og hvordan kan vi omdanne dem til muligheder, der kan styrke de menneskelige kvaliteter ved kunsten og kulturen? Det er præcis dét, som Christian Have med denne bog ønsker at give de bedst mulige svar på. En bog, der i øvrigt er blevet til i samarbejde med AI.
Om forfatteren 
Christian Have. Kommunikationsekspert, forfatter, TV-vært og indehaver af skandinaviens største PR- og Kommunikationsbureau indenfor Kunst og Kultur. Have er stadig aktiv som kultur- og medierådgiver, er fast klummeskribent på Jysk/Fynske medier og en benyttet moderator og foredragsholder, såvel nationalt som internationalt. Christian Have har igennem sin karriere udgivet 10 bøger om mediernes udvikling og kunsten og kulturens samfundsmæssige position og betydning, samt defineret kulturformidlingen som en særlig disciplin. I de senere år har han haft stor fokus på digitaliseringen og de nye teknologiers betydning og påvirkning af kulturlivet og dets publikum.