facebook-pixel

Omveje til Baskerlandet

img

Omveje til Baskerlandet

Fakta om bogen

Titel: Omveje til Baskerlandet

Undertitel: En kulturhistorisk rejse

Udgivelsesdato: 18-12-2023

Sider: 368

Genre: Rejseerindringer

Forlag: Forlaget Mellemgaard

Forfatter: Jørn Ørnstrup

ISBN: 9788776085315

Format: Hæftet

På sin togrejse ned gennem Europa inviterer Jørn Ørnstrup læseren med til steder, som han kender godt. På sin lystvandring gennem byer i Tyskland, Østrig, Schweiz, Frankrig og Spanien fortæller han om kulturlivet, caféer og restauranter og de forfattere og kunstnere, som har præget stederne. Samt om vigtige politiske begivenheder, som har fundet sted der.

Længslernes land: 
”Hvis du aldrig har været i Portugal, men overvejer at holde ferie i Europas sydvestligste hjørne, skulle du læse en ny bog om Portugal. Den giver unægtelig appetit på turen – og en masse nyttig baggrundsinformation.”                                      Jørgen Lind i Frederiksborg Amts Avis 
Turist i Tyskland:
”Som at gå med Jørn Ørnstrup. Det er altså blot en kop kaffe på en gammel café, men vi får lige historien om forfølgelse af jøder og anderledes tænkende med hen over to diktaturer.”
Berlin-guide.dk   
Uddrag af bogen
I San Sebastiáns gamle bydel ligger butikker og restauranter tæt. I butikkerne sælges der bl.a. skinker, tørrede krydderpølser og friskfangede fisk. Samt blæksprutter. Foran en butik, som sælger olivenolie, vin og krydderier, står der to midaldrende kvinder og udveksler ord, som de understreger med gestus og øjekast.    I en forretning, som handler med kunst, får jeg øje på en reproduktion af Picassos berømte billede Guernica. Billedet, der i dag hænger i Madrid, er verdensberømt som et symbol på alle kriges grusomhed.
Et sted på billedet, der er udført i en collageagtig stil, lægger jeg mærke til en kvinde, som vender sit ansigt op mod himlen og skriger fortvivlet, mens hun holder om sit døde barn. En død hest, en irriteret tyr, en mand, som holder sine hænder bedende op mod himlen. Mennesker og dyr på billedet er blevet til ét stort skrig. Man kan hverken få øje på soldater, fly eller bomber. Men den smerte og lidelse, som Picasso udtrykker på sit billede, er på én gang lammende og fuld af dynamik.