facebook-pixel

STEM-didaktik

img

STEM-didaktik

Fakta om bogen

Titel: STEM-didaktik

Undertitel: med fokus på matematik til grundskole, gymnasie og dagtilbud

Udgivelsesdato: 18-04-2024

Sider: 268

Genre: Matematik

Forlag: Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling

Forfatter: Connie Svabo, Dorte Moeskær Larsen, Katrine Bergkvist Borch, Maiken Westen Holm Svendsen, Mette Als Kristensen

ISBN: 9788740835243

Format: Hæftet

Erfaringer og indblik fra udviklingsarbejde, forskning og undervisning med afsæt i LabSTEM-projektet.

Denne bog er et af de første omfattende forsøg på at dele erfaringer med og perspektiver på at benytte STEM-didaktik i en dansk sammenhæng. Bogen kommer med bud på, hvordan STEM kan se ud i det danske uddannelsessystem, og viser, hvordan STEM-undervisning kan fremme en forståelse af matematik og naturvidenskab, der er både deltagercentreret, helhedsorienteret og omverdensorienteret.
Bogen er et fagligt bidrag til at diskutere og udvikle STEM-didaktik på langs af det danske uddannelsessystem. Hvordan kan STEM-uddannelse oversættes til dansk?

Bogens forfattere er tilknyttet Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG), Syddansk Universitet.

»Vi mangler en bog på dansk, som med udgangspunkt i danske eksempler tydeligt beskriver M i STEM. Den bog har vi nu.« Peer Daugbjerg, ph.d., lektor, leder af Forskningsprogram for matematik- og naturfagsdidaktik, VIA University College.

»Denne bog demonstrerer, hvordan integration af STEM, ved at arbejde med problemer fra den virkelige verden, kan revitalisere matematik fra daginstitution til gymnasium og videre derefter.« Keith Devlin, Stanford-matematiker emeritus, adjungeret professor, Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling, Institut for Matematik og Datalogi, Syddansk Universitet.