En lærer ender i en grønlandsk bygd, hvor alting fungerer anderledes, end en lærer fra en storby i Danmark er vant til.         
Uddrag af bogen  Lærer Hans-Poul var en fuldblodsgrønlænder med et ægte indianerlook. Den lange dinglende hestehale, det borende blik, den lille spidse næse og skarpe hage sagde mig, at hans forfædre var en høvdingestamme.  ”Nåh, du er gået forkert, for jeg har ellers ventet og ventet på dig, men du kom ikke.”  ”Jo, jeg kørte rundt og så bygden,” svarede jeg for at gøre en lang historie kort. ”Hmm … hvad synes du?” Han gennemborede mig med sit blik.  ”Charmerende. Som er jeg i Alperne.”  ”Hmm …” Der kom et lille anerkendende nik.  ”Jeg kunne ikke finde skolen.”  ”Hmm … Det er også svært i sådan en millionby som New-Narsarsuaq,” grinte Hans-Poul. Jeg grinte deltagende. Han havde nu en pointe.  ”Sig mig, hvad hedder skole egentlig på grønlandsk?””Atuarfik.”  ”Atju-fik selvfølgelig!” ekkoede jeg og rystede på hovedet ad min egen glemsomhed. ”Ja, maj-kat atju-ar-fik.” Børnenes skole gentog jeg selvbebrejdende. Jeg burde kunne de ord.           
Om forfatteren Amadeo Villads er født i 1978 ved Middelhavet, opvokset i Nordvestjylland og uddannet som lærer fra Jelling Seminarium. Han tog til Grønland i 2018 for at påtage sig hvervet som lærer i et lille grønlandsk samfund.

Fakta om bogen
Titel: Vejledning i lærergerning
Forfatter: Amadeo Villads
Sider: 86
Omslag: Hæftet
Omslagsgrafiker: Nikolai Hedegaard
Forlag: Forlaget mellemgaard