I artikelserien “Om bogen i en Corona-tid” vil Bogmarkedet tage temperaturen i bogbranchen i øjeblikket og kigge fremad på hvad denne pandemi betyder for os alle.
I denne artikel: Anne Cathrine Bomann, forfatter

Hvordan er skriveprocessen anderledes under en nedlukning end hvis omstændighederne havde været mere normale?

Jeg har været i den lidt særlige situation, at jeg tog fri fra mit deltidsjob som psykolog for at gå på skriveorlov fra 1. februar 2020. Så jeg havde revet hele 2020 ud af kalenderen for at få ro, isolere mig og skrive koncentreret, og på en måde kan man sige, at jeg fik lige præcis det. Samtidig har pandemien selvfølgelig også påvirket mit skriveliv. Jeg startede f.eks. året med at rejse til Aarhus for at bo et par måneder og lave noget research til min kommende roman, men opholdet blev afbrudt, før jeg nåede alt det, jeg havde planlagt. Så selvom en del af bogen eksempelvis foregår på Aarhus Universitet, nåede jeg aldrig at se stedet indefra, før alt lukkede ned.
Jeg var også inviteret til forskellige litteraturarrangementer, særligt i udlandet, og de blev først rykket og så efterhånden aflyst, et efter et. Så jeg endte med at lave færre liveoptrædener og mere video end nogensinde før. Og så må jeg sige helt lavpraktisk, at det var nærmest umuligt for mig at koncentrere mig om skrivningen i de første uger efter nedlukningen. Jeg sad med bankende hjerte og så nyheder døgnet rundt, og det virkede helt absurd at skulle leve sig ind i mine fiktive karakterer, når verden stod i flammer – det var sådan, det føltes. Det har i det hele taget været et år med mere ængstelse og bekymring end normalt, synes jeg, og det påvirker jo én. Men efterhånden er selv denne her mærkelige tilstand blevet hverdag, og jeg har trods alt fået holdt min orlov og skrevet og læst en masse, præcis som jeg havde håbet på.

Har Coronaen givet inspiration direkte eller indirekte på dit materiale?

Helt konkret har jeg faktisk en linje med i den nye roman, som foregår et par år ude i fremtiden, hvor en af karaktererne nævner coronatiden. Det er en bitter universitetsprofessor, som overvejer, om man bare burde holde alle forelæsningerne online ligesom under pandemien, når nu de studerende alligevel ikke gider at dukke op. Og så kan man sige, at jeg er endt med at opfinde nogle miljømæssige detaljer, som jeg nok ville have undersøgt i virkeligheden, hvis ikke min researchtur var blevet amputeret.

Tror du, der er temaer, som f.eks. ensomhed, der får en større rolle i kommende udgivelser i branchen?

Det bliver jo ren spekulation. Men sådan en verdensomspændende krise rokker jo ved vores ontologiske sikkerhed, så måske kommer det kontroltab, mange har oplevet, til at skinne igennem i litteraturen. Men det kan også omvendt være, at der bliver et endnu større behov for eskapisme og bøger, der giver os mulighed for at drømme os væk til et sjovere, lettere liv – det har man vist nogle gange set som modreaktion på store samfundskriser, at vi ikke kan holde til mere tristhed og i stedet søger en slags modgift i kulturen.

Født 1983 og uddannet psykolog i 2011. Arbejder deltid som psykolog, skriver resten af tiden.
Har udgivet lyrik, skøn- og faglitteratur. Debutromanen Agathe udkom i 2017 og er solgt til udgivelse i en række lande verden over, mens fagbogen En ud af hundrede – om unge og skizofreni udkom i februar 2018. I februar 2019 kom ungdomsbogen Hvad ingen ved – Kilde: Dansk Forfatterforening 

Foto: Diana Juncher

Læs også: Om bogen i en Corona-tid: Torben Munksgaard, forfatter

Har du en god historien eller vinkel i forhold til temaet “Om bogen i en Corona-tid”, så tøv ikke med at kontakte BogMarkedets redaktionen: jesper@bogmarkedet.dk