I artikelserien “Om bogen i en Corona-tid” vil Bogmarkedet tage temperaturen i bogbranchen i øjeblikket og kigge fremad på hvad denne pandemi betyder for os alle.
I denne artikel: Marianne Lyngby Pedersen, adm. direktør Indeks Retail
Hvordan oplevede I slutspurten i julehandlen sammenlignet med tidligere år?
Ligesom alt andet i 2020 var vores julehandel også helt usædvanlig. Både i de af vores fysiske butikker, som måtte holde åbent, og på vores webshop. Vi forsøgte med forskellige tiltag at sprede handlen ud, så kunderne ikke klumpede sig sammen de sidste dage op til lukningen og det lykkedes. Men der blev løbet stærkt, så der må have ligget rigtig mange læseoplevelser under i danske juletræer sidste år.
Vi oplevede heldigvis, at vores budskaber om tryg og sikker handel i vores butikker var blevet hørt og kunderne holdt sig ikke tilbage fra at besøge os. De ansatte i butikkerne har været meget omstillingsdygtige og vi har været helt trygge ved at holde åbent – også på de travleste dage.
Hvad er status pt. i jeres butikker?
Det giver sig selv at en butiksejer, der er tvunget til at holde lukket, ikke er en begejstret butiksejer. Og vi er frustrerede over at se, hvordan de store supermarkskæder får lov at holde salgsfest med hundredvis af kunder i butikken, mens vores butikker, som har perfektioneret den corona-venlige kundeoplevelse, skal holdes lukket.
Vores performance i webshoppen viser med al tydelighed, at kunderne stadig efterspørger vores produkter, ligesom de har gjort resten af ”corona-tiden”. Vi har måttet skrue op for ressourcerne i kundeservice, for at kunne imødekomme væksten online. Og det er positivt, for det har givet os nogle muligheder for at understøtte de af vores fysiske butikker, som har været hårdest ramt at den seneste, meget lange nedlukning.
Er der noget godt som Coronaen har medført, som I kommer til at implementere i jeres butikker/arbejdspladser?
Corona-krisen har bekræftet os i, at vi har fat i den lange ende med vores omnichannel-strategi. Den gør, at vi kan være dér, hvor kunderne er. Vigtigheden af at have en stærk tilstedeværelse og dialog med kunderne både fysisk og online kan ikke understreges nok, og det er også derfor at vi, trods den fortsat usikre situation i landet, fortsætter ufortrødent med vores næste store projekt: En Bog & idé-app.
Derudover har vi også fået øjnene op for de muligheder, vi faktisk har, for at holde en tæt kontakt til vores butikker, selvom vi ikke fysisk kan mødes. Vores ejerkreds har virkelig taget videomødet til sig, og selvom det ikke helt kan erstatte det fysiske møde, vil vi i langt højere grad benytte os af det fremadrettet. Under corona har vi også udviklet et særligt nyhedsbrev, som vi i daglig tale kalder ’corona news’, hvormed vi har kunnet holde vores medlemmer opdaterede og give dem ro i maven omkring forretningen. Det kan vi også lære noget af.
Hvad forventer I af 2021 og den forhåbentlig snarlige genåbning?
Vi har store forventninger til 2021. Vores kæder står enormt stærkt, og netop nu skal vi sætte turbo på at udvikle os yderligere. Så vi kommer ikke til at hvile på laurbærrene i år – tværtimod.
Vi ved også, at butiksejerne står klar derude som væddeløbsheste i startboksene, og glæder sig enormt til at kunne byde kunderne indenfor. De har brugt nedlukningen, og sat gang i alle de forbedringer, reparationer og optimeringer, som normalt bliver udskudt i en travl hverdag med kunder i butikken.
Så butikkerne kommer til at stå ekstra skarpt og vi kommer til at genåbne med et brag.
Læs også: Om bogen i en Corona-tid: Kon-Tur
Har du en god historien eller vinkel i forhold til temaet “Om bogen i en Corona-tid”, så tøv ikke med at kontakte BogMarkedets redaktionen: jesper@bogmarkedet.dk