I artikelserien “Om bogen i en Corona-tid” vil Bogmarkedet tage temperaturen i bogbranchen i øjeblikket og kigge fremad på hvad denne pandemi betyder for os alle.
I denne artikel: Steffen Kjærulff Fjord, kædechef hos Kon-Tur

Et turbulent år, men med hænderne over hovedet

Januar er en tid for refleksion og tilbageblik på det forgangne år. Spoler vi tiden tilbage til 1. januar 2020, så fik vi i Kon-Tur tilgang af nye 20 butikker. Vi glædes hver gang et nyt medlem melder sig under Kon-Turs faner, og prioriterer selvstændigheden og de lave omkostninger. Denne gang var dog speciel, da antallet af nye medlemmer var markant.

Her et år senere er de på trods af coronapandemiens dunkle skygge dog alle sammen kommet godt fra start. Allerede i marts kom de første restriktioner, men boghandlerne i Kon-Tur var kreative og opfindsomme. Tiltag som ”private shopping” og hjemmelevering blev tilbudt de boghungrende kunder, og gennem sloganet ”Take Away Bøger – du ringer, vi bringer” fik danskerne på bedste pizzeriamanérer mulighed for at få læsestof og gaveindkøb klaret fra den lokale boghandel, uden at skulle forlade sin bolig. Disse opsigtsvækkende tiltag krydret med befolkningens opmærksomhed på at støtte lokalt, gav boghandlerne i Kon-Tur et rigtigt godt 2020.

Julehandlen fortsatte de takter vi oplevede igennem året, og centerlukningerne op til jul gav et rygstød til de butikker, som lå udenfor centrene, hvilket størstedelen af Kon-Turs butikker gør. De fleste boghandlere i Kon-Tur oplevede en julehandel, der var væsentlig bedre end i mange år.

 

En kamp for boghandlerne

Den nedlukning vi oplever i øjeblikket, og som ikke ser ud til at stoppe foreløbigt gør ondt. Det gør ubærligt ondt på butiksindehaverne, men det gør også ondt på kædekontoret – ikke økonomisk, hvor vi fortsætter den gode udvikling, men mentalt er det hårdt at opleve, hvordan vores medlemmer kæmper. Vi er i tæt kontakt med butikkerne i Kon-Tur hver dag, og føler med dem.

Forleden blev Adm. Direktør for Indeks Retail Marianne Lyngby Pedersen interviewet i TV2 News, hvor hun flot beskrev de udfordringer, som boghandlerne oplever. Butiksindehaverne har flere steder stillet deres privatbolig som garanti for pengeinstitutterne, for at kunne drive deres boghandel. Hjælpepakkerne fra regeringen er ikke tilstrækkelige, og bliver der ikke genåbnet i nærmeste fremtid, kommer vi til at opleve en butiksdød blandt boghandlerne i Danmark. I medierne har der den seneste tid været fokus på det urimelige faktum, at dagligvarekæderne kan sælge legetøj, brætspil og bøger, mens boghandlerne skal forblive lukkede. Det hjælper ikke at rette kritikken mod dagligvarekæderne, som blot opererer indenfor de retningslinjer, som er udstukket af regeringen. Kampen mod myndighederne ift. at få nedlagt forbud mod salg af nonfood i dagligvarekæderne er efter min mening nyttesløs – lad os hellere få åbnet specialvarehandlen igen.

Vi bakker naturligvis op om kampen mod corona, udviser samfundssind og følger regeringens retningslinjer, så vi ikke mister menneskeliv og overbebyrder vores sundhedsvæsen, som vi har set i andre lande. Samtidig bør vi stille spørgsmålet, om der på samme vis bliver taget hånd om boghandlerne, når/hvis corona tager livet af deres butikker. Jeg håber ikke, at mine værste anelser om en lang række boghandleres endeligt bliver en realitet, men vi må også se de mulige konsekvenser i øjnene – det er en kamp mod tiden, mod genåbningen af boghandlerne og ikke mindst bevarelsen af de lokale detailmiljøer i byerne.

 

Et lys i mørket

Opfindsomheden og gå-på-modet kan ingen dog tage fra boghandlerne i Kon-Tur, som i nedlukningen igen har vist sig som kundernes redningsplanke. Den lokale butik skal naturligvis være der for de lokale kunder, indenfor lovens ramme forstås. Det er tilladt at lave såkaldt ”bagdørssalg”. Det er derfor muligt for kunderne at komme i kontakt med boghandlen via telefon, Facebook, e-mail, Messenger, FaceTime og andre kommunikationsformer.

Boghandlerne får en minimal omsætning, og gennemsnitstiden på ekspeditionerne er forlængede ift. vanlige åbningsdage. Servicen overfor de lokale kunder er dog fortsat i top, hvilket bliver bemærket af byens indbyggere. Boghandlen er traditionelt en butik med faglig stolthed og god service – det skal kunderne også opleve, selvom butikken er lukket land for kunderne. Helt konkret foregår det ved, at kunderne bestiller og betaler forlods (via MobilePay) og afhenter varerne ved døren til butikken. Nogle gange er det læsestof til hele familien, det klinger godt i kasseapparatet. Andre gange er det et lykønskningskort til en 13-årig til 24,95 kr. Boghandlerne knyr på, og tager det hele med – servicen er et vigtigt parameter.   

Vi ser positiv på fremtiden

Vi glæder os til Danmark igen bliver genåbnet, og boghandlerne kan få solgt flere varer. Det er ekstremt vigtigt, at vi fortsætter det tætte samarbejde mellem forlag og boghandlere, og måske rykker endnu tættere sammen. Vi skal sammen sikre, at alle led i fødekæden kommer så godt som muligt igennem krisen. Det betyder også, at der i tiden efter krisen skal tænkes alternativt. Det kan være, at der skal tilbydes ekstra kredittid, for at få hjulene i gang igen. Det kan også være en idé at indføre større grad af returret, for at boghandlerne køber forlagets bøger.

2021 bliver et spændende år. Kon-Tur har fået 4 nye medlemmer fra årets start, det er vi stolte af. Vores tanker og fokus er fortsat på vores butikker. Den første periode af året med tvangslukning, gør ikke noget godt for omsætningen i den enkelte butik. Sommeren kommer forventeligt til at ligne sommeren i 2020, hvor danskerne i stor stil holder ferie i Danmark – det er derimod godt for boghandlerne. Alt i alt bliver det et år, som er svært at planlægge, og svært at budgettere efter. Det vi ved er, at der også i år kommer en masse nye spændende bøger, og boghandlerne står klar til at sælge dem. Sådan ser vi på det i Kon-Tur – Din lokale boghandel.  

Læs også: Om bogen i en Corona-tid: Indeks Retail