Efter fire omkostningstunge etableringsår står Gutkind nu i en ønsket position.

Gutkind Forlag A/S kom ud af 2023 med et negativt årsresultat på 12,85 mio. kr. og går dermed lidt frem i forhold til resultatet i 2022, hvor forlaget landede på -13,79 mio. kr.

Resultatet kommer på baggrund af et forbedret bruttotab, der i 2022 lød på 5,33 mio. kr., men som landede på 318.770 kr. i  2023.

Med årets resultat har Gutkind en egenkapital på 8,29 mio. kr.

I forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet har BogMarkedet været i kontakt med Gutkinds administrerende direktør Jacob Søndergaard:

Hvad vurderer du regnskabet i 2023?

– Efter et vanskeligt år med lavkonjunktur i 2022 har 2023 bragt Gutkind tilbage på sporet. Vi står efter fire år med et brand, en rettighedsportefølje og organisation, der har et langsigtet potentiale. Desuden kan vi nu se de første fire års udgivelser samle sig i den backlist, der er fundamentet under enhver forlagsøkonomi. Og så var der selvfølgelig et par bestsellere, der gjorde en forskel.

Hvordan har omsætningen udviklet sig?

– Omsætningen for 2023 viste en tilvækst på 77%. Året før var utilfredsstillende med lav vækst, men alligevel: Det er en stejl kurve for en stadig ny virksomhed i et presset marked.

Hvad er forventningerne til indeværende år?

– Gode. Udgivelsesprogrammet er alsidigt og ambitiøst, og holdet arbejder hårdt for at realisere det på bedste vis.

Hvornår der forventes lønsomhed i Gutkind?

– Gutkind er en langsigtet investering for vores ejere i Bonnier. De første fire år har været relativt omkostningstunge i etablering af en ny virksomhed, der fra begyndelsen har sat sit præg i markedet og i offentligheden. Vi har nu den ønskede position, hvorfra vi arbejder os hen mod lønsomhed. I samarbejde med  bestyrelsen har vi lagt en finansiel plan for det, og den følger vi.

Foto: Lea Meilandt