P3 Lyd skal igennem en større overhaling for at styrke og fremtidssikre P3 brandet. Det skal være langt mere dagsordensættende og aktualitetspræget ifølge redaktionschef, Isabella Hindkjær.

P3 skal med ny strategi udvikle sig til et mere markant brand og flytte sig fra at være flowradio med faldende lyttertal til et medie for de unge på flere platforme, forklarede redaktionschefen til Mediawatch.

Det hele skal udrulles næste år og kræver flere ændringer i radioens tilgang til indholdet.

P3 kæmper med at holde på de unge lyttere. Radioen har oplevet vigende lytteropbakning over flere år, som ifølge DR Medieforskning formentlig skyldes, at det er svært at indfange en ny årgang af unge lyttere med traditionelt radioindhold.
– Vi har brug for at fremtidssikre P3’s brand, så det kan stå lige så stærkt for fremtidige generationer af unge voksne, som det tidligere har gjort, sagde P3-chefen til Journalisten.dk.

Der kommer flere markante ændringer i hele fladen, herunder formiddagen.
– I 2024 lancerer vi en ny formiddag. Det betyder, at de formiddagsprogrammer, vi har i fladen nu, ikke fortsætter.

Man justerer også på radioens playliste og redaktionelle behandling af musik. P3 Lyd lancerer samtidig en række podcast-titler i 2024, som mere skal dyrke de fortællende elementer og gå i dybden med samfundstendenser og historiske begivenheder.