Nok har danskerne stigende bekymring for fake news, men opbakningen til nyhedsmedier er stort set uændret siden 2023.

Det er én af konklusionerne i en ny rapport ’Danskernes brug af nyhedsmedier’, som hvert år udarbejdes af RUC.

Tv-nyheder foretrækkes af 38 pct. af danskerne, tv-kanalers onlinetilbud af 16 pct. og radionyheder af 7 pct.

Avisers onlinenyheder foretrækkes af 18 pct, trykte aviser af 4 pct, og nyheder fra sociale medier af 13. pct.

Disse gennemsnitstal dækker dog over store aldersforskelle. 36% af de 18-24 årige siger, de foretrækker sociale medier.

Når det gælder det faktiske forbrug af nyhedsmedier (ugentlig rækkevidde) er der godt nyt.

Den vigende trend, som sås siden 2016 for alle seks nyhedsmedietyper, er bremset i 2024.

Den ugentlige brug af tv-nyheder er faktisk steget til 62% (+ 3 procentpoint), og brugen af tv-kanalernes online nyheder er steget til 44% (+ 5 procentpoint). 46% af danskerne bruger sociale medier til at få nyheder (+ 6 procentpoint),

Ugentligt forbrug af radionyheder ligger fast på respektable 33%, mens trykte aviser fortsætter faldet til 14% (-2 procentpoint)


Bogmarkedet Audio’ er sponsoreret af Radioplayer/mereRadio og Audiodays.

svg+xml;base64,PHN2ZyB4bWxucz0iaHR0cDovL3d3dy53My5vcmcvMjAwMC9zdmciIHdpZHRoPSI1NDEiIGhlaWdodD0iMzA1IiB2aWV3Qm94PSIwIDAgNTQxIDMwNSI+PHJlY3Qgd2lkdGg9IjEwMCUiIGhlaWdodD0iMTAwJSIgc3R5bGU9ImZpbGw6I2NmZDRkYjtmaWxsLW9wYWNpdHk6IDAuMTsiLz48L3N2Zz4=