Janne Breinholt Bak, seniorredaktør på Gyldendal, fylder 50 år den 10. november 2023
Janne Breinholt Bak kom til Gyldendal i 2006 fra People’s Press, som det hed dengang, og i de sidste 17 år her på Gyldendal er Janne blevet en bærende søjle i det Gyldendal, der gerne vil være det mest vågne og verdensvendte forlag med plads til de største, smukkeste og mest interessante stemmer i DK og Rigsfællesskabet.
Når man som Janne er blevet en del af det gyldendalske, når man som Janne er en så stærk redaktør og person, så får man sit eget begreb, nemlig det vi her på stedet kalder ”en Janne”, eller ”The Janne treatment”. Hvad er ”en Janne” så? Hvad er ”the Janne treatment”?
Når Janne får en ide, og en ny forfatter kommer ind på Jannes kontor, det kan være en helt sprød debutant eller en af dansk litteraturs koryfæer, så bemærker de af os, der har kontor tæt på hende, at der hurtigt spreder sig en intens duft af hygge, intimitet, the og ofte høje fnis. Når man som kollega kommer på besøg og giver sit besyv med, er der chokolader, og små ting er stillet frem, for Jannes kontor er ikke et almindeligt kontor, men snarere et raritetskabinet af ting og sager fra fjerne egne, om det er en kopi af en lertavle fra Babylon med skrifttegn fra Gilgamesh, kunstværker, opklæbede noter, fortryllede ting som er kontoret et rumskib, der har indsamlet artefakter fra et glødende og evigt ekspanderende univers, der alt sammen giver en temperatur af nysgerrighed, skønhed og engageret rod. Og at komme ind i Jannes orbit er som at blive trukket ind i et fællesskab, en loyalitet og en intimitet, fuld af muligheder, hvor alt handler om at tænke alting så stort og smukt og sandt som muligt – og få rumskibet til at lette.
At lave en Janne eller få en Janne treatment tror jeg er at møde et menneske og en læser, der vil en og vil gøre ALT for at det lykkes. Når Janne med den særlige store janneske appetit siger, ”den tager jeg”, så ved man at alting er sikkert og godt, også selvom det kan blive svært og risikabelt.
For Janne er ikke til det sikre og allerede vedtagne. For Janne skal litteratur HANDLE om noget, afsløre noget, gå nye veje – og være frygtløs. Og med frygtløsheden kommer risikoen, for er noget overhovedet være at lave, hvis det ikke også viser os det, vi ikke ved, eller det vi ikke vil vide – om det er en skønhed og melankoli så stor som en sætning af Søren Ulrik Thomsen eller Morten Søndergaard eller en eksperimentere- og verdenslyst som Eva Tind eller Suzanne Brøgger eller vild og menneskefavnende fortællelyst som Marstrand Jørgensen eller en pitchdark centrifuge som Niviaq Korneliussen eller hårdt prøvet menneskelighed og sødme som Stine Askov eller en stor sand og grotesk humor som Hella Joof eller forpligtelse på virkeligheden som Peter Øvig, Malene ravn, Camilla Stockmann eller poetisk verdensbygning som Amalie Smith for bare at nævne nogle få af Jannes samarbejdspartnere, om det er lyrik, prosa, essays, dokumentarisme eller hvad som helst: Alt kan gå igennem den janneske maskine, og hendes talent for at se potentialet og holde ved er legendarisk.
Der er mange måder at være redaktør på, men når man skal prøve at definere, hvad en god redaktør er, er ”en janne” et af de bedste bud. Vær generøs, nysgerrig, loyal til døden – og som Janne selv være en relations- og verdensbygger og et skabende menneske, der kan se og elsker, når noget er i gang og sker, nu.
Så kære Janne, hvis du ikke fandtes, måtte man opfinde dig. Eller snarere: Tak for alt det du har været med til at opfinde, holde liv i, vedligeholde og dyrke og dele, tak for din ildhu, dit engagement, din sult på kunst og oplevelser, din loyalitet og din intelligens.
Og tillykke til dig og tillykke til os med Janne!
Af Simon Pasternak, Forlagschef for Skønlitteratur på Gyldendal