Forlagsredaktør hos Cobolt, Pernille Arvedsen, fylder 50 år d. 29. juli

Forlagsredaktør, mag.art. i religionsvidenskab med klassisk arkæologi Pernille Arvedsen fylder 50 år den 29. juli 2022. Pernille brænder for den gode historie, de stærke billeder og ikke mindst den gode tegneserie – og for at skabe medrivende og æstetisk smukke bøger i samarbejde med forfattere og tegnere.

I de sidste ni år har Pernille Arvedsen som redaktør på forlaget Cobolt taget en lang række af tidens allerbedste danske tegneserieskabere under sine moderlige vinger – nogle af dem vil muligvis hævde, at hun snarere har taget dem ved vingebenet og hængt dem til tørre … Som fødselshjælper, jordemoder, som den indsigtsfulde, begavede og nådesløse bøddel, der hugger til og skærer fra og koger op i en redaktionel centrifuge, så der kommer bemærkelsesværdige og prisvindende tegneserier og graphic novels ud af den proces, både hvad angår tegninger, tekst og den æstetiske indpakning.

Tegneserieskabere som Karoline Stjernfelt, Lars Horneman, Morten Dürr, Peter Wandel, Rasmus Meisler, Thit Bitsch, Johan Krarup, Gitte Skov, Mikkel Sommer, Anna Rakhmanko, Ida Rørholm Davidsen, StineStregen, Lars Kramhøft, Jam Aden, Henrik Prætorius, Peter Snejbjerg, Niels Roland, Ditte Maja Noach, Rune Ryberg, John Kenn Mortensen, Frances A. Østerfelt, Anja C. Andersen – for nu blot at nævne nogle af dem, der ER udkommet, i nogle tilfælde også i udlandet. Pernille har naturligvis sat mange andre over at koge i sin magiske tegneserievadsæk.

En af tidens største trends inden for graphic novels i Danmark, de feministiske (og i dag videre kønspolitiske) tegneserier og graphic novels, bærer også Pernille Arvedsens fodaftryk, efter at hun introducerede svenske stjerner som Liv Strömquist, Nina Hemmingsson, Moa Romanova og Jessica Hallbäck og snart udvidede Cobolts program med lignende danske tegneserieskabere som Anne Mette Kærulf Lorentzen, Sofie Riise Nors, Molly Mørch, Sara Koppel, Pernille Ørum, Tomas Lagermand Lundme og verdensstjerner som Pénélope Bagieu og Marion Malle.

Men det er ikke kun i danske tegneseriekredse, Pernille Arvedsen er kendt – det er hun også i store dele af den danske forlagsbranche. Efter studie- og praktikjobs på bl.a. C.A. Reitzels Forlag og Museum Tusculanums Forlag og færdiggjort magisterkonferens blev Pernille Arvedsen i 2007 ansat som redaktionel medarbejder på branchetidsskriftet Bogmarkedet, mens det stadig udkom på papir. Her blev hun i syv år, først under redaktør Nils Bjervig, der lynhurtigt efter hendes ansættelse opfattede det, som om hun havde været der længe, for hun var ”klog, innovativ, humoristisk, kvik i replikken, arbejdsom, dynamisk … og til forskel fra os andre: en stor tegneseriefan. Et skoleeksempel på, at man ikke nødvendigvis skal arbejde med det fag, man har uddannet sig i … og siden er hun kommet derhen, hvor hun nok i lang tid ønskede sig – som redaktør på forlaget Cobolt, som Bjervig siger. Også Bjervigs efterfølger som redaktør af Bogmarkedet, Bjarke Larsen, var “utrolig glad for at have Pernille som redaktionssekretær,” fortæller han i dagens anledning: “Hun var dygtig, proaktiv, kreativ og godt selskab. Kort sagt: en fornøjelse på alle måder”.

Således har store dele af den danske bogbranche haft glæde og gavn af Pernille Arvedsens virke, måske uden helt at vide det – og det har den stadig, fordi det myldrer frem med velredigerede, underholdende, indsigtsfulde og smukke tegneserieudgivelser fra forlaget Cobolt i Pernilles regi. I mange år har det danske bogmarked for eksempel efterspurgt moderne tegneserier for børn, og nu har Pernille sørget for at efterkomme ønsket med iøjnefaldende udgivelser som Animal Jack, Spilledåsen, Akissi, Raina Telgemeiers internationale bestsellere Kvalme, Smil og Søstre, Marion Malles Superfeministerne, Rob Harrells Batgris, Roald Dahl og Pénélope Bagieus Heksene og Jam Adens Åndevandrer – og mange flere er på vej.

Pernille Arvedsens brændende passion for bøger og tegneserier er hendes drivkraft, og den kommer alle til gode – forfattere, tegnere, læsere, boghandlere – og til daglig hendes kolleger på Forlaget Cobolt. Pernille tager også gerne kampen med dem, der stadig i dag måtte mene, at billedbårne bøger, for eksempel tegneserier, ikke er “rigtig” litteratur. Det er naturligvis noget vås, mener Pernille Arvedsen: “Tegneserier og billedlitteratur tilvejebringer fantastiske historier, dybe erkendelse og fantasifulde forløsninger. I modsætning til en tekstbog eller en film kan de oven i købet etablere flere stemninger og hændelsesforløb på en og samme tid.”

Selv om Pernille Arvedsens blik for tegneserier og billedbåren litteratur er topmoderne og skuer langt ind i fremtiden, er hun ikke blot klassisk uddannet, men også klassisk dannet – og derfor deltager hun med stor selvfølgelighed og stor lidenskab i forlaget Cobolts udgivelse af klassisk litteratur som Asterix, Steen & Stoffer, Gammelpot og Tintin og har været en drivende kraft i forlagets store vækst i både Danmark og Sverige i de seneste ni år.

Tillykke til en bøgernes engel, der går med glans.

Carsten Søndergaard

Forlagschef

Forlaget Cobolt