Sommersolen er her, og nu venter ferien. Den næsten nye redaktør gør status over et spændende forår.
Hovedet rystede fra side til side i rytmiske bevægelser, og blikket udforskede øjenlågene. ”Du har kun været på BogMarkedet siden starten af marts, og så vil du skrive en status før sommerferien?” Forlagsmanden, jeg talte med, havde svært ved at tage mig alvorligt.
Umiddelbart kan jeg godt se pointen. Jeg er stadig våd bag ørerne i BogMarkedet-regi. Men så alligevel: I løbet af mine første knap fire måneder som redaktør har jeg oplevet en bogbranche – den sidste overlevende kulturbærer fra det 19. århundrede – der har vist sig modstandsdygtig og åben for nytænkning. Resilient og innovativ.
Tyren tages ved hornene
Amazon kommer, i første omgang til Sverige, sandsynligvis til Danmark senere. Amazon vil næppe disrupte alt, men noget vil firmaet komme til at betyde, det er uomtvisteligt. De frie bogpriser rumsterer fra tid til anden stadig som et problem for især boghandlere med tunge, faste omkostninger.
Det er to reelle problemer, ingen tvivl om det – men branchen lægger sig ikke fladt på maven. Det er en dynamisk branche, der konstant udvikler sig, som bogsociologen Lars Handesten også sætter fingeren på i et nyligt interview.
Nedenfor har jeg oplistet nogle tegn på en fremtidsoptimisme, som jeg har fanget i de seneste måneder – og så er mindst lige så mange uden tvivl gledet under min radar:
- DBK lancerer snart en tjeneste, hvor kunden kan bestille en bog hos boghandleren og få den bragt til døren næste dag
- Dafolo lancerer en ny totalløsning for forlag med Bogfabrikken®
- Nytænkende boghandlere
- En revitaliseret boghandleruddannelse kommer i sensommeren
- Litteraturen og de fysiske omgivelser får det bedste ud af hinanden
- Forlag gentænker markedsføring med eksempelvis brug af podcasts
- Design og lækkerhedsværdi vinder frem i forbindelse med trykte bøger
- Boghandlerkæden Arnold Busck opretter specialbutik i stort online varehus
- Bogcirklen får de smalle udgivelser ud på bibliotekernes hylder
- Snart lanceres webshoppen Mikrofest med bøger fra mikroforlag
- Netboghandlen Saxo lancerer kombiabonnement med trykte bøger og lydbøger
- Fantasirig markedsføring for eksempel hos forlaget Byens
- Lydbogsforlag som Storytel/Mofibo og AV Forlaget/Swann A/S er begyndt selv at producere egne titler i stedet for kun at producere for andre forlag
- Litteraturfestivaler med internationalt perspektiv og med plads til religion – det sidste var næppe set for ti år siden
Faktisk giver alle artikler og interviews her på BogMarkedet udtryk for en nytænkende tilgang i et eller andet omfang – se selv efter!
Løfter vi blikket fra Danmark, er der ligeledes gode tegn. I denne uge har direktøren for American Book Assciation, Oren J. Teicher, fortalt os om salgsopturen i USA, og i Europa som helhed er der positive nyheder på indtil flere fronter.
Solen kalder
BogMarkedet holder sommerferie i juli, men det betyder ikke, at vi ligger brak.
Vi har spurgt en masse spændende mennesker fra bogbranchen – også med nuværende eller tidligere tilknytning til BogMarkedet – om deres sommerferieplaner, sommerlæsning og om deres forventninger til efterårets bogfest.
Vi bringer tre-fire miniinterviews om ugen i juli måned, så besøg BogMarkedet og læs med.
God sommerferie!