De amerikanske forlags indtægter på lydbøger runder 2 mia. dollars.

Det amerikanske lydbogsmarked er stadig på vej frem, viser en ny undersøgelse fra Audio Publishers Association (APA), der er en non-profit brancheorganisation i lydbogsindustrien i USA.

Undersøgelsen viser, at forlagenes indtægter er steget med 9% i 2023 i forhold til 2022 til 2 mia. amerikanske dollars. Udviklingen er markant, men ikke så markant som tidligere. Faktisk er det første gang i 12 år, at forlagenes indtægter ikke stiger med en tocifret procent. Det skriver Publishing Perspectives.

Mens 38% (35% i 2022) af de amerikanske voksne har lyttet til lydbøger det seneste år, viser mere 1.000 interviews, som APA har fået foretaget, at børn lytter mere til lydbøger end deres forældre. 53% af de adspurgte lyttere med børn fortæller, at deres børn har lyttet til lydbøger det seneste år. 77% af disse forældre peger på, at skærmpausen er en de store fordele ved lydbøger.

Udover, at der er flere voksne amerikanere, der bruger lydbogen, lyttes der også til flere lydbøger. Således lyttede de adspurgte til 6,8 forskellige titler i 2023 mod 6,3 titler i 2022.

Undersøgelsen peger også på en større bekymring for industrien, nemlig piratkopiering.

47% af de adspurgte fortalte, at de lyttede til en lydbog gratis via f.eks. YouTube eller en hjemmeside, der deler filer.