Svenskerne lytter til 100 minutters audiomedier i gennemsnit pr. dag. Sådan lyder konklusionen i analysevirksomheden Mediavisions kvartalsrapport for det svenske lydmarked, der dækker live radio, lydbøger, streamet musik og podcasts.
Selvom antallet af minutter er stabilt i forhold til samme periode sidste år, så ligger udviklingen i, at der bliver lyttet mindre til live radio og mere til streamet musik og podcasts. I andet kvartal står musiktjenester og podcasts tilsammen for mere end halvdelen af al lytning.
– Streamet musik og podcasts fortsætter med at vokse. Det er en udvikling, der ligner det, vi ser inden for tv, kommenterer Fredrik Liljeqvist, der er senioranalytiker hos Mediavision, i virksomhedens nyhedsbrev.
I Sverige fastholder Spotify sin stærke position på trods af at andre aktører på markedet oplever markant vækst. Derudover bemærker Mediavision, at en stigende andel af lytningen til podcasts er koncentreret om globale tjenester, selvom indholdet hovedsageligt er skabt af andre som f.eks. podcastselskaber.
De digitale tjenester har i høj grad taget andele fra live radio på trods af, at radiostationerne bevarer deres stabile rækkevidde. Med andre ord fortsætter det gradvise skifte mod digital og ‘on-demand’ lytning.
– Sammenlignet med tv har live radioen dog formået at holde bedre fast. For mange er radio en central mediekanal, der afspejles i mere stabile lyttertal, konstaterer Liljeqvist, og tilføjer, at årsagen hertil blandt andet skyldes radioens lette tilgængelighed og det faktum, at det er helt gratis.
Bogmarkedet Audio’ er sponsoreret af Radioplayer/mereRadio og Audiodays.