En ny svensk virksomhed giver forfattere adgang til at følge deres bogsalg live og tilbyder samtidig forlag mere fleksible muligheder, når det kommer til royalties. 

Navnet på den nye virksomhed er Edda, og bag denne står de tre stiftere Sofia Svärdh, Angel Kirkegaard og Daniel Bodner. Tilsammen har de mere end 25 års relevant erfaring fra bogbranchen, teknologi og innovation.

Ved hjælp af AI og machine learning vil virksomheden ‘transformere det finansielle landskab i forlagsbranchen‘. Dette gøres ved at tilbyde forfattere og forlag mulighed for at følge salg i realtid og lave on-demand royaltyudbetalinger.

Missionen for Edda er at tilbyde forfattere transparens og indsigt i, hvordan deres bøger performer her og nu, og dermed sikrer dem et godt grundlag, hvorfra der kan træffes forretningsmæssige beslutninger. Endvidere kan forfattere, der er tilkoblet Edda, selv vælge, hvornår de vil have udbetalt deres royalties.

Er man som forlag en del af platformen, har man ligeledes adgang til at følge bogsalget live. Edda fremhæver her forlagenes mulighed for at styrke forholdet med deres forfattere, da forfattere kan ikke blive en del af Eddas platform, medmindre forlaget er tilknyttet. Derudover kommer Edda på et senere tidspunkt også forlagene muligheden for at lave mere fleksible royaltyaftaler med forfatterne.

Foto: Colton SturgeonUnsplash