Svenskerne brugte i første kvartal en smule flere penge på litteratur end de gjorde sidste år.
Den svenske forlagsforening har offentliggjort tallene for det første kvartal i 2023, hvor det samlede bogsalg når op på 1,24 mia. svenske kroner, hvilket svarer til 0,8 mia. danske kroner. Det er en stigning på 0,3% i forhold til niveauet i 2022 og det næsthøjeste første kvartal i seks år; kun overgået af første kvartal i 2021, skriver Boktugg, der samtidig peger på, at inflationen sandsynligvis spiller en rolle i omsætningsudviklingen.
Det er netboghandlerne og bogklubber, der tilsammen og trods nedgang står for den største andel af omsætningen med 45,1% foran de digitale abonnementstjenester, der gik 1,6% frem i forhold til første kvartal i 2022 og dermed opnår en andel på 29,3%. De fysiske boghandlere går ligeledes frem og opnår er andel på 20,2% af den samlede omsætning fra forlagene, mens bogsalg i dagligvaresektoren går tilbage med 0,2% til 5,3% af markedet.
Kigger man på udviklingen igennem de sidste år, kan man se, at abonnementstjenesterne bliver ved med at tage andele af det samlede salg. Boghandlers andel er på vej opad, men ikke på samme andelsniveau som før pandemien, mens netboghandlerne og bogklubbernes andel er nedadgående.