Ny engelsk undersøgelse viser, at unge bruger YouTube mere end TikTok, når der skal opdages nye bøger. Dog viser undersøgelsen også, at de sociale medier ikke kan måle sig med venner og boghandlere.

Det sociale medie TikToks bogunivers, der er forenet via hashtagget ‘BookTok’, har i de seneste par år været den mest populære kilde på de sociale medier for mange unge, når der skal findes inspiration til en ny bog; tilmed har hashtagget formået at skabe en trend omkring det at læse, viser flere undersøgelser og analyser.

En ny undersøgelse blandt unge mellem 14 og 25 år fra Nielsen BookData viser, at TikTok er blevet overhalet af YouTube og dennes univers ‘BookTube’, når det kommer til, hvor unge henter læseinspiration. Det er dog på ingen måde en stor føring, da YouTube kun fører an med 34% foran TikToks 32%. På tredjepladsen kommer Instagram med 27%.

Undersøgelsen, der blev foretaget i november, viser med tydelighed, at YouTube er platformen de unge bruger og hele 71% havde været forbi den seneste måned, da undersøgelsen blev foretaget.

– Når brugen er så stor, er det ikke overraskende, at de ville opdage bøgerne på platformen, fortæller Jackie Swope fra Nielsen BookData i følge The Guardian.

Nielsen BookData spurgte ligeledes ind til, hvor de unge finder inspiration ‘offline’, og her svarede 41% af de adspurgte, at de fik bøger anbefalet af venner, mens 36% finder inspiration i boghandleren.

De største faktorer, som deltagerne finder mest motiverende i forhold til læsning, er mere interessante bøger (34%), læserutiner (30%) og tidsbegrænsning på sociale medier (26%). Desuden er de vigtigste faktorer i forhold til køb af bøger beskrivelsen (46%), hvis de havde læst forfatteren eller serien før (35%) og omslagsdesignet (31 %).